Koh Chang en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Inke Lunenberg - WaarBenJij.nu Koh Chang en Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Inke Lunenberg - WaarBenJij.nu

Koh Chang en Cambodja

Door: Inke Lunenberg

Blijf op de hoogte en volg Inke

27 Januari 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Bij deze weer een berichtje, ditmaal vanuit het zonnige Phnom Penh…

Heb in totaal 7 weken op Koh Chang gezeten, fantastisch eiland en Lonely beach is een fantastische plek. Geen dag alleen doorgebracht, ontzettend veel leuke mensen ontmoet en mooie feestjes gevierd. Eens kijken of ik het nog enigszins terug kan halen allemaal! Na het vertrek van Thomas en Paul is Jeroen bij ons aangeschoven. Nederlandse kerel die stage loopt voor Heineken in Cambodja. In 4 dagen dat hij op Koh Chang was heb ik slechts 1 keer voor 5 uur in bed gelegen. Daarna maar even een aantal alcohol vrije dagen ingevoerd. In diezelfde week Wouter, Michiel, Steven en Syl ontmoet. Drie Nederlandse kerels en 1 Franse surfdude. Super gezellig, vooral het festival van het licht was een prachtig feestje op het strand. Terwijl ik dit schrijf zit Jeroen naast me en hij is het absoluut niet eens met het feit dat ik maar 4 regels besteed aan hem. Volgen er later dus nog meer over Jeroen..

Na het vertrek van ongeveer alle Nederlanders met Syl overgebleven. In het begin moest ik even wennen aan zijn ontzettende Franse accent en ze typische surfdude trekjes, maar uiteindelijk drie weken ontzettend gezellig gehad samen. Kreeg elke ochtend rond 9 uur een telefoontje voor ‘our morning swim’, ongeacht of het 11 uur of 5 uur was de avond ervoor. Doordat mensen ons zoveel samen zagen dat iedereen dat we vriendje en vriendinnetje waren, wat niet goed was voor het aantal vrouwen dat Syl kon versieren. Als oplossing een shirt voor hem gemaakt met: “Don’t worry, she is not my girlfriend.” Heeft hij vervolgens 4 dagen op rij gedragen! Voordeel van een wanhopige vrouwenverslinder is dat hij tegen iedereen praat en je dus zo ontzettend veel mensen ontmoet. Zo ook twee Noorse meiden die allebei Jeanette heten. Nadat Syl richting Bali was vertrokken elke dag met de Noren opgetrokken. Zij kregen bezoek van nog meer Noren en zo zat ik regelmatig als enige niet-Noor te eten tussen 7 Noren. Zat niets anders op dan maar een beetje Noors te leren! Kan tellen, vragen hoe het gaat, me voorstellen en zeggen dat ze Engels moeten praten, wie weet heb ik er ooit nog iets aan. Door de Jeanettes besloten om kerst en oud en nieuw op Koh Chang te vieren, we hadden nu een leuke groep, fijne bungalow en mooi strand, geen enkele reden om te verhuizen!

Vlak voor kerst ook Floris en Casper (Nederlands) en Jukkis (Fins) en Garrett (Amerikaan) ontmoet. Totaal geen kerstgevoel gehad totdat we op kerstavond met z’n allen in een restaurant zaten en de stroom op het hele eiland uitviel. Uit alle hoeken en gaten kwamen kaarsjes en nergens meer keiharde muziek. Na 1,5 uur deed alles het weer en hebben we kerstavond afgesloten met een fantastisch feestje op het strand. 1e en 2e kerstdag met een groep van ongeveer 10 personen lekker gegeten. Niet echt een kerstgevoel, maar wel rete gezellig!
Om het jaar goed af te sluiten hebben we op oudejaarsdag een speedboot gehuurd met 20 personen die ons naar prachtige afgelegen strandjes en eilandjes heeft gebracht. Echt heel leuk. Aan het einde van de dag hadden we een BBQ geregeld en Jukkis heeft nog even een mini concertje met zijn gitaar gegeven. Tegen 23.00u zijn we richting strand gegaan welke afgeladen vol was en een dik feest aan de gang was. Beste oud en nieuw ooit!

Op 2 januari vertrokken de Jeanettes, Jukkis en Garritt naar Cambodja, ik bleef nog even omdat Stijn met een lading Nederlandse spulletjes richting Koh Chang kwam! Fijn om weer even een echt bekend gezicht te zien. Lekker samen gegeten en samen vreselijk hard gefeest, voordat ik met de bus richting Cambodja vertrok.

Na een rit van 15(!) uur in de bus eindelijk aangekomen in Siem Reap in het Phrom Roth guesthouse. Perfecte locatie en het plan was om daar 3 dagen te blijven.. Plan is om niks te plannen en dat is maar goed ook, want 3 dagen is twee weken geworden. Op de dag na aankomst de hele dag rondgefietst bij Angkor Wat samen met Floris (Nederlander die ik op Koh Chang heb ontmoet). Angkor Wat is een van de zoveel wereldwonderen, een groep enorme tempels, indrukwekkend om te zien. Op de fiets was ook heel leuk, omdat we zo tijd hadden om te stoppen bij wilde apen, lekker te lunchen en overal zolang konden blijven als we wilden. 35 km gefietst die dag en bloedverziekendheet, maar ontzettend leuk. ’s Avonds aan de Cambodian BBQ. Een vuurtje op tafel met een soort pan erboven op, waar je in het midden vlees kunt bakken en in de ring aan de buitenkant een soep maakt. Je kon verschillende soorten vlees kiezen en Floris en ik besloten om te kiezen voor garnalen, biefstuk, kangaroe, struisvogel, SLANG en KROKODIL! Bizarre gedachte dat je dat eet, stiekem best lekker. Floris ging ’s avonds weer weg uit Cambodja en ik werd ’s nachts ontzettend ziek….

Koorts, hoofdpijn, pijn in mijn gewrichten, zo rood als een tomaat, niet goed! Ik had in de bus naar Siem Reap met een Zwitser gezeten die vertelde dat hij Dengue fever (knokkelkoorts) had gehad en wat de symptomen waren. Dit leek er eng veel op, dus gelijk maar even een bloedtest gedaan. Deze gaf de uitslag Dengue, dus op naar het ziekenhuis. Heel vies oud en verrot ziekenhuis waar ik een nieuwe bloedtest moest doen. Hier kwam uit: geen Dengue, goed nieuws dus! Ik vond dat ik daardoor gewoon kon proberen uit eten te gaan met Nicky (Nederlandse), Garrett en Jukkis, helaas dacht mijn lichaam daar anders over en ben ik binnen 3 minuten terug naar bed gegaan. Toen ik me na twee dagen nog steeds ontzettend slecht voelde toch even contact gezocht met mijn zorgverzekering en die hebben me doorverwezen naar een arts van SOS international. Nadat hij mijn klachten aangehoord had verwees hij me toch nog even naar een internationaal ziekenhuis in Siem Reap voor een nieuwe bloedtest. Hier aangekomen bleek het 100% zeker om Dengue fever te gaan ☹. Mijn witte bloedcellen waren in 2 dagen tijd van 4.65 naar 1.29 gedaald, waar 4 het minimum hoort te zijn, foute boel dus! Ook mijn bloedplaatjes gehalte zakte naar 70 waar het minimaal 150 moest zijn en mijn leverfunctie steeg naar 317 waar de max 40 moest zijn. Ik werd opgenomen in het ziekenhuis en ben daar uiteindelijk 7 dagen gebleven. Narigheid, echt ontzettend ontzettend ziek geweest. Er is geen medicijn tegen Dengue, het enige wat mag is paracetamol en ik had een infuus tegen uitdroging. Elke dag een nieuwe bloedtest en aangezien mijn aderen helemaal bont en blauw werden moest die vaak 3 keer opnieuw geprikt worden. Niet fijn! 17 januari uit het ziekenhuis ontslagen en 19 januari nog een nieuwe bloedtest gedaan. Bloed was goed alleen lever was nog steeds veel te hoog (220), dus geen alcohol voor Inke tot aan mijn volgende bloedtest…

Afgelopen maandag richting Phnom Penh gereisd per boot. Was 3 keer zo duur maar dubbel en dwars waard! 6 uur lang met m’n teentjes boven het water gehangen en lekker liggen bakken. In Phnom Penh heb ik een heerlijk hotel met Jacuzzi, fijn om even luxe te leven. Gelijk op de eerste avond met Jeroen afgesproken, hij zit hier al 3 maanden dus weet de beste plekjes van de stad. Super gezellig om na al die Noren, Finnen en Amerikaan weer even met een Nederlander rond te hangen en zeker na mijn twee weken ziek zijn in Siem Reap een welkome afwisseling.

Fijne rooftop barren, restaurantjes, zwembadjes en jaccuzi’s, maar ook leuke markten en al met al een fijne plek om te zijn. Overdag is Jeroen aan het werk en heb ik tijd Phnom Penh te ontdekken en de beste restaurantjes uit te zoeken, ’s Avonds en tijdens lunch hang ik met Jeroen rond. Jeroen heeft me ook voorgesteld aan zijn baas bij Heineken, een Cambodjaan die lange tijd in de VS heeft gewoond. Voor Cambodjaanse begrippen enorm rijk en hij wil dit ook graag met de wereld delen. Hij heeft ons een aantal keer mee uit eten genomen, waarbij het Heineken ritueel eerst even uitgevoerd moet worden. Is het koud genoeg? Is er genoeg van en hoeveel drinkt iedereen, de score wordt goed in de gaten gehouden. Ik mocht natuurlijk niet aan het bier met m’n fijne lever, dat vond hij moeilijk te verkroppen. De volgende dag heeft hij me dus persoonlijk naar het ziekenhuis gereden met zijn eigen chauffeur om een bloedtest te doen, die was positief dus heerlijk aan de Heineken de dagen erna en aan de bubbels met Jeroen. Feit dat Jeroen hier zit maakt Phnom Penh absoluut leuker en kom nu op plaatsen die ik anders niet gezien zou hebben.

Helaas is de geschiedenis van Cambodja nogal gruwelijk en hoort hier uit respect ook echt een bezoek aan de killing fields bij. Even kort uitgelegd: van 1975 tot 1979 is hier een dwaas aan de macht gekomen die Cambodja zelfvoorzienend wilde maken dmv het creeeren van een agrarische staat. Hij had hiervoor met name boeren nodig en slimme mensen waren niet nodig en een bedreiging, aangezien zij misschien zouden kunnen bedenken om in opstand te komen. Dit betekende dat iedere leraar, dokter, big boss maar ook mensen die er slim uitzagen doordat ze een bril droegen dood moest. De helft van de bevolking is in deze periode vermoord, waarbij om dure kogels te sparen vaak hakbijlen of messen werden gebruikt om schedels in te slaan. Heel bizar is dat je op straat in Cambodja vrijwel geen oude mensen ziet. Hele generaties zijn vermoord en dat zie je terug op straat. De killing fields is een plek waar mensen naartoe gebracht werden om gedood te worden en deze is nu ingericht als herdenkingsplaats. Bizar om daar rond te lopen. Helemaal omdat er nog steeds botten en kleding uit de grond omhoog komen wat je heel hard doet beseffen hoeveel mensen daar in massagraven liggen en op gruwelijke wijze zijn vermoord. Kippenvel, naar en omdat het betrekking heeft op elke Cambodjaan die hier rondloopt iets wat je absoluut moet weten en zien.

Aangezien het leven in Cambodja van 2013 wel heel fijn is blijf ik nog minimaal 5 dagen in Phnom Penh voordat ik richting Kratie en Laos vertrek. De tijd vliegt, ik geniet van elk moment en ja, daar heeft Jeroen en zijn baas voor het Phnom Penh gedeelte absoluut aan bijgedragen!

  • 27 Januari 2013 - 15:23

    Gerda Schoot Uiterkamp:

    Nou Ink dat is weer een fantastische verslag en wat maak je veel mee, terwijl het enige wat wij hier meemaken een beetje sneeuw is wat nu weer aan het smelten is. De zon schijnt de laatste tijd erg weinig en het wordt hoog tijd dat we die wat meer gaan zien. Over te weinig zon heb jij niet te klagen. Wel vervelend dat je zo ziek bent geweest maar gelukkig ben je weer opgeknapt en heb je een ziekenhuis ervaring achter de rug. Nou geniet maar lekker wij ploeteren hier rustig door.
    Liefs Gerda

  • 28 Januari 2013 - 14:08

    Steffanie Van Vliet:

    Hey Inke, Wat tof dat je je weer beter voelt! Nog heel veel plezier daar! heb gehoord dat Laos echt heel mooi is om te bezoeken :) Geniet ervan XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 870
Totaal aantal bezoekers 25276

Voorgaande reizen:

08 November 2012 - 20 Juni 2013

Azië

29 Mei 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: